Op ieder van de vijf waardedisciplines scoor je op één van drie niveaus. De kleuren rood, oranje en groen geven het niveau aan. Lees onder de figuur hoe je de gekleurde vlakken kunt interpreteren.
Interpretatie van de scores
Een rode binnenkern en transparante pijlpunt
Je organisatie zakt door de ondergrens in het realiseren van klantwaarde, partnerwaarde en/of maatschappelijke waarde. De waardediscipline(s) die het betreft herken je doordat deze niet oranje of groen is/zijn maar transparant.
De underperformance op deze vlakken brengt het bestaansrecht van je organisatie in gevaar. Je prestatie op deze gebieden dient acuut op een niveau boven de geldende hygiënegrens binnen de sector te worden gebracht.
Een oranje vlak in de middenring
Op de waardediscipline(s) die oranje kleuren opereert de organisatie conform wat gangbaar is binnen de sector. Op dit vlak of op deze vlakken voldoe je aan de ondergrens maar onderscheid de organisatie zich niet positief.
In deze richtingen liggen de groeimogelijkheden. Indien je organisatie zich op géén van de waardedisciplines positief onderscheidt moet er met spoed een strategische keuze worden gemaakt op welk gebied je van extra waarde wilt zijn.
Een groene pijlpunt
De organisatie onderscheidt zich positief in deze richting ten opzichte van de concurrentie. Je geeft de concurrentie hier het nakijken.
Indien dit relevant is in de buitenwereld – in de markt, voor je partners of maatschappelijk gezien – dan draagt dit bij aan je toekomstbestendigheid. Overigens geen reden om op je lauweren te rusten: want hoe duurzaam is dit concurrentieel voordeel? Afhankelijk van de oprukkende concurrentie is het zaak om je ook op overige vlakken te gaan differentiëren.